Türkçe Ailesi

  1. Anasayfa
  2. 2. DÖNEM TANZİMAT DÖNEMİ SANATÇILARI

2. DÖNEM TANZİMAT DÖNEMİ SANATÇILARI

Türkçe Ailesi Türkçe Ailesi -
457 0

MUALLİM NACİ (1850–1893)

  • Recaizade Mahmut Ekrem’le eski- yeni kavgasında eski’yi savunmuştur.
  • Batılı tarzda şiirler de yazmıştır.
  • Dili ağırdır ;ancak başarılıdır.
  • Eserleri: Ateşpare, Füruzan, Şerare (şiir)
    Demdeme, Muallim (eleştiri)
    Islahat-ı Edebiye (sözlük)

ABDULHAK HAMİT TARHAN ( 1852–1937)

  • Edebiyatımızın en bireysel şairlerindendir.
  • Batılılaşma hareketinin asıl öncüsü olarak kabul gördüğü için kendisine “şairi azam”(büyük şair)
    lakabı verilmiştir.
  • Gözlem ve izlenimleriyle şiir yazmıştır.
  • Düşünen adamdan çok yapan adam özelliği taşımaktadır.
  • Tiyatroları oynanmaya uygun değildir.(Macera-yı Aşk, Sabru Sebat, içli Kızlar, Finten, Nesteren,
    Liberte )
  • Romantizmin etkisinde, metafizik konuları, ölüm, aşk gibi temalar içeren eserler vermiştir.
  • Makber, Ölü, Bunlar O’dur, Hacle, Garam, İlham-ı Vatan şiir kitaplarıdır.

NABİZADE NAZIM (1862–1893)

  • İlk köy romanımız kabul edilen: Karabibik’i yazmıştır.
  • Realizm, natüralizm’in öncülerinden sayılır.
  • İlk psikolojik roman denemesi sayılan: Zehra’yı yazmıştır.

SÂMİPAŞAZÂDE SEZÂİ. (1859-1936)

  • Roman ve öykülerinde realizm akımının etkisindedir. Romancılığımızı realizme yönelten kişidir.
  • Roman ve öykülerinde halkın içindeki kahramanları kendi dilleri, çevreleri ve günlük yaşamlarıyla yansıtmıştır.
  • Öykülerindeki teknik, romanlarındaki teknikten güçlüdür.
  • Küçük, şaşırtıcı, önemsiz konu ve olayları, ruh çözümlemeleriyle, doğal ve günlük konuşma diliyle işler. Eserlerinde gözleme önem vermiştir.
  • Sanat için sanat anlayışını benimsemiştir.
  • Türk edebiyatında Batılı anlamda ilk öykü (Küçük Şeyler) örneklerini yazmıştır.
  • Eserleri
    Tiyatro: Şîr
    Düzyazı: Rümuzul Edep, İclal
    Hikâye: Küçük Şeyler (Batılı anlamda ilk öykü örneklerini içerir. Eserdeki bazı hikâyeler çeviridir.)
    Roman: Sergüzeşt
    Çeviri: Jack

RECAİZADE MAHMUT EKREM (1847- 1914)

  • İlk realist romanımız olan: ARABA SEVDASI’nı yazmıştır.
  • Tevfik Fikret’in akıl hocasıdır.
  • Muallim Naci ile uzun yıllar süren “eski-yeni”kavgasında yeniyi savunmuştur.
  • “Sanat sanat içindir ve kafiye kulak içindir”. Görüşünü benimsemiştir.
  • Oğlunun erken ölümü onu bireysel ve hüzünlü eserler vermeye zorlamıştır.
  • “Her güzel şiirin konusudur”diyerek şiirin konu zenginliğine katkı yapmıştır.
  • Muallim Naci’nin Zemzeme’sine karşılık DEMDEME adlı kitabı yazmıştır.
  • Tiyatroları: Afife Anjelik, Çok Bilen Çok Yanılır, Vuslat
  • Şiirleri: Zemzeme, Nağme-i Seher
  • Talim-i Edebiyat adlı eseri onun edebiyata dair görüşleri içeren en önemli eseridir.