Türkçe Ailesi

  1. Anasayfa
  2. 1923- 1940 Yılına kadar Türk Edebiyatı

1923- 1940 Yılına kadar Türk Edebiyatı

Türkçe Ailesi Türkçe Ailesi -
442 0

CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATININ GENEL
ÖZELLİKLERİ (1923–1940)

  • Aruz ölçüsü bırakılmıştır. Serbest ölçü ve hece ölçüsü kullanılmıştır.
  • Dilde sadeleşme hareketi başarıya ulaşmış ve İstanbul Türkçesi esas alınmaya başlanmıştır.
  • Edebiyatımız İstanbul aydınlarının tekelinden kurtulmaya başlanmıştır. Anadolu’dan aydın yetişmeye
    başlamıştır.
  • Romanda ve hikâyede halk gerçekleri tamamen yerleşmiştir.
  • Uluslararası düzeyde sanatçı yetişmiştir.
  • Tiyatro ve deneme alanında büyük gelişmeler gösterilmiştir.
  • Bu dönemden itibaren farklı edebi topluluklar ortaya çıkmaya başlamıştır.

BEŞ HECECİLER

  • Hecenin beş şairi adıyla da anılan bu sanatçılar milli edebiyat akımından etkilenmiş ve şiirlerinde hece
    veznini
    kullanmışlardır.
  • Şiirde sade ve özentisiz olmayı ve süsten uzak olmayı tercih etmişlerdir.
  • Beş hececiler şiire birinci dünya savaşı ve milli mücadele döneminde başlamışlardır.
  • Beş hececiler ilk şiirlerinde aruz veznini kullanmışlar daha sonra heceye geçmişlerdir.
  • Şiirde memleket sevgisi, yurdun güzellikleri, kahramanlıklar ve yiğitlik gibi temaları işlemişlerdir.
  • Hece vezni ile serbest müstezat yazmayı da denediler.
  • Mısra kümelerinde dörtlük esasına bağlı kalmadılar yeni yeni biçimler aradılar.
  • Nesir cümlesini şiire aktardılar ve düzyazıdaki söz dizimini şiirlerde de görülmesi beş hececiler de çok
    rastlanan bir özelliktir.
  • Beş hececiler şu sanatçılardan oluşmuştur:
    Halit Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek,Yusuf Ziya Ortaç, Orhan Seyfi Orhon Faruk Nafiz Çamlıbel,
    (Kısaca HEYOF diye ezberleyebilirsiniz)

YEDİ MEŞALECİLER

  • 1928’de kurulmuştur.
  • Heceyi geliştirmek amacıyla ortaya çıkmıştır.
  • Canlılık, samimiyet ve daima yenilik” sloganıyla hareket etmişlerdir.
  • Varlaine, Mallerma gibi Fransız şairleri örnek almışlardır.
  • Anadolu’yu yurtseverlik anlayışıyla anlatmayı düşünmüşlerdir; ancak pek başarılı olamamışlardır.
  • Bunlar: Sabri Esat Siyavuşgil, Ziya Osman Saba, Yaşar Nabi Nayır, Muammer Lütfi, Vasfi
    Mahir Kocatürk, Cevdet Kudret, Kenan Hulusi Koray.

GARİPÇİLER ( I. YENİCİLER )

  • Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatının belki de bütün Türk edebiyatının en farklı gurubu olarak
    edebiyat tarihinde yer almışlardır.
  • 1940 yılına kadar gelen bütün şiir anlayışına karşı çıkan Orhan Veli, Oktay Rıfat Horozcu, Melih
    Cevdet Anday
    ortaklaşa “Garip” dergisini çıkarıp bu akımı başlatmışlardır.
  • Şiirde ölçü ve kafiye gereksizdir.
  • Şiir fikirleri aşılamak işin kullanılmamalı.
  • Şiirde anlam düz verilmeli.
  • Her konu şiire girebilmeli
  • Her insan şiirin konusu olabilmeli.
  • Şiirde söz ustalığı, laf cambazlığına gerek yoktur.
  • Şiirde önemli olan bütün güzelliğidir.

MAVİCİLER

  • Atilla İlhan’ın 1955–1956 yıllarında çıkardığı derginin adı olan “MAVİ” nin etrafında toplanan
    Orhan Duru, Ferit Edgü gibi sanatçıları oluşturduğu guruptur.
  • Garip akımına tepki olarak çıkmıştır.
  • Şiirin basit olamayacağını zengin benzetmeli, içli, derin olması gerektiğini savunmuşlardır

İKİNCİ YENİCİLER

  • 1950’lerde “Garip” akımına tepki olarak çıkmıştır.
  • Şiirin düşürüldüğü basitliğe son vermek amacıyla ortaya çıkmıştır.
  • Cemal Süreyya, İlhan Berk, Edip Cansever, Turgut Uyar, Ece Ayhan, Ülkü Tamer,Sezai
    KARAKOÇ
    bu akımın öncüleridir.
  • Sözcüklerin anlamı değil söylenişi önemlidir.
  • Her şey insanla başlar insanla biter.
  • Şiirin kendine göre bir dili olmalı.
  • Şiir diğer edebi türlerden kesin çizgilerle ayrılmalı.
  • Önemli olan kelimelerin anlamları değil, şairin ona yüklediği anlamlardır.

    CUMHURİYET DÖNEMİNİN ÖNEMLİ SANATÇILARI